×
Jak začít propagovat svou firmu za co nejméně peněz – část 1.

Aby jste mohli efektivně propagovat svou firmu za co nejméně peněz, je nutné zamyslet se nad několika důležitými věcmi:


Vím, co prodávám a znám výhody mého produktu či mých služeb

Vaše firma je na trhu už nějaký ten rok a když se Vás zeptám co prodáváte, jistě mi odpovíte. Odpovíte mi, ale stejně rychle i v případě, když se Vás zeptám „proč bych si to měl koupit od Vás“? Jestliže mi odpovíte rychle, přesvědčivě a bez zamyšlení, tak Vám gratuluji – máte (možná) jasno ve své konkurenční výhodě. Tuto výhodu, jeli pravdivá (a je-li zákazníky vnímána), budeme zmiňovat a používat při sestavování Vašich reklamních materiálů.


Víme kdo jsou naši zákazníci

Určitě tušíte, kdo si kupuje Vaše výrobky. Pokuste je definovat a zamyslet se nad tím, jaké mají zvyky, kde se pohybují, jaké mají asi koníčky, jakým způsobem komunikují, jaké mají příjmy, za co jsou ochotni utrácet peníze apod.

Nyní se možná usmíváte a říkáte si „co je to za radu“?? Je ale velice důležitá a z praxe vím, kolik (zejména malých) firem se nad otázkou „kdo jsou jejich zákazníci“ ještě nezamyslelo.


Stačí si otevřít místní noviny a jestli spatříte inzerát na výprodej věcí např. pro skateboarding, je jasné, že zadavatel inzerce se nezamyslel nad tím, kdo jsou jeho zákazníci…. teenageři nejsou zrovna ti, kteří by v místních týdenících hltali jeden článek za druhým…


Výběr produktu, který chceme propagovat

Jestliže jste firma, která má širší portfólio produktů nebo služeb, vyberte si tu, kterou budete chtít propagovat. Mnoho firem dělá tu chybu, že si řeknou „když už nějakou tu reklamu děláme, napíšeme tam o všem, co děláme a dáme tam co nejvíce produktů, které vyrábíme.“ Jsou následně velice překvapeni, že odezva (i když tam napsali vše a vložili tam fotografie všeho možného) nebyla nijak výrazná.


V marketingu a reklamě platí staré pořekadlo, že „kdo míří na mnoho cílů, obvykle netrefí nic“. Proto Vám důrazně doporučujeme vyberte si produkt, službu, nebo se například soustřeďte na propagaci značky, ale nechtějte, aby Vaše reklama obsahovala vše.


Přátelské jednání jako základní prostředek levné propagace

Styl jednání ovlivňuje chování a reakce zákazníka. To není nic nového a jistě jste na vlastní kůži zažili, jak Vás od koupi určité věci dokázala odradit nepříjemná prodavačka. Buďte na své zákazníky příjemní a snažte se jim poradit. Právě onen vřelý a „poradenský“ přístup způsobí, že Vám zákazník začne důvěřovat a začne Vám naslouchat.


Jako jednu zásadní podmínku u tohoto způsobu přístupu k zákazníkovi musím uvést, že Vaše jednání musí být čestné a jestliže se pokusíte postavit do role poradce, musíte hrát fair-play, nebo se tento způsob snadno obrátí proti Vám. Vaše produkty a služby musí být kvalitní a Vaše rady musí být relevantní.


Vyberte si způsoby, kterými chcete oslovit Vaše zákazníky (cílové skupiny)

Díky předchozím radách jsme si vyjasnili co prodáváme, komu to prodáváme, jaké jsou Vaše výhody. Nyní si musíme zvolit způsob, jak tuto skupinu lidí oslovíte. Ujasnili jste si například , že Vaše cílová skupina čte denní tisk, používá aktivně mobilní komunikace a internet.


Jelikož je naše agentura velkým fandou Guerilla marketingu, který vychází z myšlenky, že je mnohem účinnější, přesně mířit a opakovaně vystřelit, než mířit na všechny a vystřelit (sice pořádně) ale pouze jednou, upřednostňujeme metody, které Vás budou stát více usílí, než finančních prostředků.